Begreppet konsultmässighet är vedertaget inom konsultbranschen, menar Anna Widgren, och inget unikt för Experis. Men branschen “sitter med en kompetensbrist”, vilket ger en tuff konkurrens om de kompetenser som finns tillgängliga. Det medför att bolag mest tittar på de tekniska kunskaperna.
– Vi ser att varje uppdrag är unikt, och vi skräddarsyr alla uppdrag efter kundens behov, och där kommer både teknisk kompetens och mjuka värden in i bilden. Konsulterna är våra ambassadörer och motorn i verksamheten. Vi vill lyfta fram att det är kombinationen av hårda och mjuka värden som är det vinnande konceptet, säger Anna Widgren, Affärsområdeschef Experis IT.
Hur är man konsultmässig?
En berättigad fråga är då vad det innebär att vara konsultmässig? Men det är ju också en svår fråga att svara på, svaret beror mycket på vem man frågar. Anna Widgrens svar är att begreppet kan innebära olika saker för olika kunder, men att det i stora drag handlar om flexibilitet och anpassningsförmåga till olika uppdrag, att kunna förflytta sig mellan olika uppdrag. Men framför allt att en konsult kan agera som representant eller “ambassadör” för Experis i sin relation till kunden och uppdraget.– Konsultmässighet är något vi ser som en unik egenskap för varje kund. Kunden är en partner i ett långsiktigt samarbete, och det är viktigt att tänka på i en tid av kompetensbrist. En konsult hos Experis bör kunna vara flexibel och ha en förmåga att anpassa sig till olika uppdrag, och vi gillar långsiktighet. Många har jobbat hos oss i över 20 år, man tycker om Experis, säger Anna Widgren.
Att vara det Experis kallar för konsultmässig är kanske inte alla givet. På frågan om begreppet etablerats av förekommen anledning, blir svaret att det bland vissa mycket intresserade och tekniskt kompetenta människor kan finnas “utmaningar”. Oavsett vilket, arbetar Experis mycket med kompetensutveckling, både den tekniska och den mjuka.
– Vi tittar inte bara på vilken programmeringskurs man ska gå, det handlar också om ett coachande förhållningssätt. Vissa har konsultmässigheten mer naturligt än andra, men vi försöker ge de bästa förutsättningarna att gå i den mjuka riktningen också.
Förväntningar på en konsult är högre
Gemensamt för de flesta anställda är att de är en del i en större helhet. Det handlar om så många saker på en arbetsplats, som inte bara har med själva arbetsuppgiften att göra. Man är en del av ett team, man har arbetskamrater, man behöver vara social och man behöver ha en relation till chefen. Kanske gäller det här i än högre grad för en konsult, att det förväntas lite mer av en; mer självgående, men samtidigt social.– Vi kräver rätt mycket på ett sätt; det gäller att hitta och matcha med uppdragen och attrahera nya konsulter. Men vi som arbetsgivare granskas också av kandidaterna. Kan du IT kan du få jobb var som helst, så kandidaterna ställer krav på oss som arbetsgivare. Vi tittar naturligtvis på den tekniska kompetensen, men vi gör också en djupintervju och tittar på om även det mjuka matchar, säger Anna Widgren.
Nyanställda konsulter på Experis får börja med en obligatorisk introduktionsutbildning, eller “living the Experis brand” som introduktionen kallas. Enligt Anna Widgren handlar det om en gedigen introduktion där konsulten får lära sig både vad de får av Experis, men också vad företaget förväntar sig av konsulten.
“Vad du vill göra när du blir stor”
Tillsammans med sin konsultchef följer man sedan upp karriären genom regelbundna karriärsamtal, och där fokus ligger på vilken karriärresa individen vill göra, eller “vad du vill göra när du blir stor”, som Anna Widgren uttrycker det med glimten i ögat. Karriären handlar givetvis om den tekniska kompetensutvecklingen, men också om att utveckla andra sidor av sig själv och sin karriär.
– Vi använder ett coachande förhållningssätt där även feedback från kunderna är viktigt för att tillsammans hitta den bästa vägen för karriärresan. Det handlar om att hitta, matcha och attrahera, och jag tycker vi är duktiga på att attrahera de profiler kunderna behöver, att hitta den unika kombinationen av teknisk kompetens och de mjuka färdigheterna, säger Anna Widgren.
– Vi är specialister på att leverera spetskompetens inom alla it- och affärsområden, men våra fokusområden är Business Transformation, Cyber Security, Digital Workspace, Cloud and Infrastucture och Enterprise Applications för företag. Vi försöker skräddarsy alla uppdrag för kundens behov och vi ser varje uppdrag som unikt. Det går hand i hand med våra unika konsulter – en Experis-konsult har både relevant tekniska färdigheter och övriga ”mjuka” förmågor som passar företaget.
Vi hittar och skräddarsyr rätt konsult åt er.
Text:IDG.se