– Jag ser fram emot att kliva in i rollen som VD för Experis och att få arbeta tillsammans med alla våra skickliga medarbetare, kunder och samarbetspartners. Jag hoppas kunna bidra med en kombination av stabilitet och innovation – att både förvalta och vidareutveckla vårt erbjudande så att vi kan fortsätta skapa värde för våra kunder och konsulter, säger Helen.
Hur ser du på branschen för IT-kompetens 2025? Vad betyder det för Experis?
– Indikationer visar att IT-ekonomin kommer att vara starkare år 2025 än 2024. Samtidigt ser vi att teknikpriserna stiger, vilket kan balansera ut tillväxten och skapa ett nytt normalläge inom IT-konsultbranschen. Just nu har vi en hög tillgång på kvalificerad IT-kompetens inom Experis. Men IT-kompetens toppar listan över bristkompetenser både i Sverige och internationellt. För att möta framtidens behov är det avgörande att vi ligger i framkant och har den kompetens som efterfrågas både idag och i morgon.
Vad kommer du att lägga fokus på som ny VD?
– Teknikutvecklingen förändras i snabb takt. Det som var relevant igår kan vara glömt idag. Experis har en viktig roll i att hjälpa svenska företag att hantera de krav som den här förändringstakten medför. Vi har en bred tjänsteportfölj och en unik positionering som gör att vi kan stötta våra kunder både med dagens behov och framtidens utmaningar. Mitt fokus kommer att ligga på att ytterligare stärka vår position som en ledande aktör inom IT-kompetens.
Vilka möjligheter ser du framöver för Experis och marknaden?
- Möjligheterna är många. Vi erbjuder tjänster inom hela IT- och IT-konsultområdet, från rekrytering av chefer och specialister till Academy-lösningar. På så sätt kan vi utveckla den kompetens och de inhyrningstjänster som ger våra kunder bättre kontroll över sina IT-inköp. Marknaden efterfrågar flexibla och innovativa lösningar, och där har vi en stark position.
Vad står Experis för, enligt dig?
– Experis har byggt upp en verksamhet med hög effektivitet och stark leveranssäkerhet. Vi är en trygg partner som är vana vid att hitta innovativa lösningar för våra kunder. Vi har också den stora fördelen att komma ur ett av världens största HR-bolag. Det är naturligt för oss att sätta människan i centrum och fokusera på våra konsulters utveckling och trivsel. Det här är två stabila grundpelare och jag ser fram emot att bygga vidare på detta!Med Helen vid rodret står Experis väl rustat för att möta framtidens utmaningar och möjligheter inom IT-kompetensförsörjning. Vi önskar Helen varmt välkommen och ser med spänning fram emot nästa kapitel i Experis resa!
Läs mer om Helen på hennes LinkedIn-profil