Ett drygt år av hemarbete håller på att ta slut, och många arbetsplatser ska nu återgå till fysiska möten och befolkade kontorslokaler. Men distansarbetet lär inte upphöra helt. Allt tyder på att framtidens arbetsplats är hybrid, med en balans mellan distansarbete och traditionellt kontorsarbete. Det ställer krav på att arbetsplatsen är bra utformad, var den än befinner sig fysiskt.
– Människor är anställda för att göra ett bra jobb, och vårt mål är att se till att de kan göra det så bra som möjligt, säger Martin Åberg, Head of Experis IT Solutions. Effektiva och attraktiva arbetsplatser gynnar såväl arbetsgivaren som medarbetarna.
Martin Åberg förklarar att det råder brist på kompetent personal, och ett erbjuda moderna, effektiva verktyg och rätt support kan ofta innebära en konkurrensfördel för arbetsgivaren. Experis kallar sitt erbjudande för ”support på användarens villkor”, med support på plats, var medarbetaren än befinner sig.
– En av de stora utmaningarna i arbetslivet idag är generationsklyftan, säger Martin Åberg. Yngre medarbetare är vana vid digitala verktyg, och förväntar sig att de alltid ska fungera. De äldre medarbetarna, däremot, har mer eller mindre blivit kastade in i den digitala världen i och med pandemin. Gemensamt för båda grupperna är att de har kompetens och kunskap, så det är viktigt att vi ser till att möta båda dessa generationers behov, på deras villkor.
Det kan innebära ett supportavtal med garanterad svarstid på två minuter, eller schemalagda supportsessioner på tider som passar medarbetaren. För arbetsgivaren innebär månatliga uppföljningar och data på ärenden som ger ökade insikter om verksamheten. Om något område behöver mer handpåläggning eller resurser framgår det tydligt. Samtidigt mäts användarnöjdhet.
– Lyckliga medarbetare är produktiva, och hela vår bransch handlar ju om människor. Människor är det viktigaste, sammanfattar Martin Åberg.
Produktivitet är ett begrepp som ofta används när arbetsmiljö diskuteras, men här handlar det om mätbara värden.
– Anpassad support sparar pengar, säger Martin Åberg. Vad kostar ett stillestånd per timme för en anställd som inte kan arbeta? Det är bara att titta på internkostnaden. På många företag finns också dolda it-kostnader i form av support av kollegor. En medarbetare med it-problem kanske engagerar tre andra som försöker hjälpa till. Det är fyra gånger timkostnaden som försvinner där medan folk kliar sig i huvudet.
Ovanpå det finns ett stort säkerhetshot, som ökar markant när medarbetare jobbar på distans.
– I Sverige är vi generellt lite blåögda när det kommer till säkerhet, och tänker att det inte ska drabba oss. Men det är ett väldigt viktigt område. De cyberkriminella är välfinansierade nätverk och statliga aktörer – vi är enormt utsatta. Även här behöver hänsyn tas till åldersgrupperna: de yngre har egna enheter där jobb och privatliv blandas, medan de äldre oftare har en dedikerad jobbdator som inte används till annat. Vårt erbjudande är en säker arbetsplats där du får snabb hjälp var du än befinner dig.
Text:IDG.se