Medarbetare blir mer distanserade till jobbet
Om du märker att medarbetaren blir allt mer distanserad så kan det vara ett dåligt tecken. Kollegan kanske startar upp en sidoverksamhet eller väljer att fokusera mer på andra aktiviteter och sitt nätverk utanför jobbet.Medarbetaren flackar i humöret
Ena ögonblicket beter sig medarbetaren som om den har världens bästa jobb, för att i nästa sekund inte bry sig alls. Beteendet kan tyda på att din medarbetare inte riktigt har bestämt sig för vad den vill. Vill den stanna kvar på sitt befintliga jobb eller är den på jakt efter ett nytt? Nu har du fortfarande chansen att fånga upp medarbetaren, prata om utmaningarna och framtiden.Din medarbetare sätter sig ständigt på tvären i diskussioner och beslut
Om medarbetaren hela tiden söker konflikter över småsaker som du kanske inte tidigare märkt, då kan det vara ett tydligt tecken på att personen rör sig ifrån ert företag. Högljudda diskussioner och delade åsikter hör till vardagen men om du märker att det ofta övergår till att bli sämre stämning så fort meningsskiljaktigheterna kommer upp kan det också vara ett tecken på att medarbetaren är på väg bort. Den här typen av konflikter är ett tecken på att det finns något olöst mellan medarbetaren och företaget. Dags att sätta sig ned och prata allvar.Medarbetaren deltar sällan eller aldrig i aktiviteter med jobbet utanför arbetstid
Visst, medarbetare med exempelvis barn hemma kanske inte har möjlighet att vara med på varje AW eller tillställning. Men ett totalt ointresse för aktiviteter där syftet är att umgås inom bolaget istället för att endast jobba ihop kan vara ett index på att intresset från medarbetarens sida har försvunnit.Din medarbetares ambitioner har slocknat
På en arbetsplats med medarbetare med högt driv vill man göra planer tillsammans. Nya projekt och förändringsresor. När man som företag märker att medarbetarna hellre gör dessas utvecklingsresor individuellt är detta ett tecken på brist i engagemang och brist i relationen.Konsulten ger upp vid diskussioner och blir passiv i teamet
Sunda diskussioner och kompromisser är nyckeln i framgångsrika arbetsrelationer. Om din medarbetare går med på allt du säger så ska du ta det som ett dåligt tecken. Detta kan vara uttryck för brist på initiativtagande och långsiktigt engagemang.Din medarbetare har slutat att dela sina idéer och tankar
I en relation där man inte längre pratar med varandra finns det kanske i ärlighetens namn inte så mycket kvar att arbeta med. Det är en lång resa tillbaka- och frågan är både medarbetaren och du som arbetsgivare är redo för att satsa det som krävs. Det kanske är dags att gå skilda vägar - för båda skull.