Talangerna inom IT-sektorn rör sig idag fritt mellan olika projekt och steget att byta arbetsgivare då och då är inte särskilt stort. Frågan är då vad du som arbetsgivare kan göra för att få dina medarbetare inom IT att vilja stanna kvar och växa hos dig - och inte gå till ett annat företag.
Det mesta handlar om upskilling på olika sätt
Den största pusselbiten handlar om att få dina medarbetare att se vilka möjligheter det finns för dem att bli ännu bättre. Hur de sedan tillgodogör sig mer kunskap kan ske på många olika sätt - om det är att gå en utbildning eller att hitta förebilder och mentorer inom organisationen är bara olika sätt att nå dit.
Lär dig mer om vad som krävs för att behålla dina stjärnor! Ladda ned vår checklista: “Så hittar du och behåller din IT-kompetens”.
Här är några punkter du kan ha i åtanke om du vill framtidssäkra din IT-kompetens
Hjälp dina medarbetare att bli ännu bättre problemlösare för deras kunder Att ha medarbetare som ständigt är lösningsorienterade inför sina uppgifter och utmaningar är en enorm tillgång. Att dina medarbetare tränar sig på att bli mer lösningsorienterad är en viktigt pusselbit för att utveckla era affärer.
Coacha dina IT-medarbetare i förmågan att skapa värdefulla relationer med sina kunder
En stor del av affären bygger på relationer. Relation och resultatet är ofta sammankopplat och går hand i hand. Ett lyckat projekt handlar lika mycket om ren kompetens i att utföra själva uppgifterna - men lika mycket om att skapa goda förutsättningar och goda relationer. Det är svårt att tänka sig ett projekt som lyckats - där relationen mellan medarbetare och beställare varit dålig. Ju mer seniora och avancerade leveranserna och projekten blir desto viktigare blir kommunikationen. Här finns också stora fördelar för medarbetare som vill utvecklas i sitt relationsskapande - det vill säga att ju bättre dina medarbetare är på att skapa relationer desto snabbare kommer ni att kunna ta in mer avancerade projekt.
Ge din IT-personal verktygen för att kunna leda sig själva - sätta upp mål och prioritera
Medarbetare med en hög grad av självledarskap är otroligt attraktivt. Men vad många inte tänker på är att vara självgående handlar om träning, vilket såklart är enklare sagt än gjort. Att kunna prioritera sina uppgifter rätt och ställa frågor när man inte vet för att snabbast möjligt nå sina uppsatta mål kräver en del erfarenhet - men framför allt mod. Ingen person är en ö. Precis som med många andra utvecklingsområden så kan du dra stor nytta av att få dina seniora och juniora medarbetare att dela tankar med varandra om strategier och taktik när det gäller att bli bättre på att leda sig själv på och mellan olika uppdrag och IT projekt.
Erbjud spännande utmaningar
Viktigt att ha i åtanke är att vad som definierar ett spännande uppdrag eller en utmaning. Ett intressant projekt betyder olika för olika medarbetare. Det viktiga här är att ni som bolag har förmågan att skapa projekt och utmaningar som är intressanta ur olika perspektiv.
Dina IT-medarbetare måste själva ha möjligheten att kunna påverka sina arbetsuppgifter
Att själv kunna styra sin inriktning eller sina uppdrag är helt avgörande för många. Inte minst för seniora medarbetare - eller de som vill testa sina gränser och ständigt utmanas. Ge dina medarbetare det utrymme som de kräver - annars är tyvärr den bistra sanningen att de kommer att röra på sig och utvecklas i någon annans regi.
Få din IT-personal att känna sig stolta
Att bygga gemenskap på en arbetsplats kan vara en tuff utmaning. För de som lyckas väntar en stor belöning i form av extremt nöjda medarbetare som i sin tur kommer att både leverera mer och attrahera flera nya kollegor. Värt att notera att detta inte handlar om att ställa fram ett pingisbord eller ha frikostiga AW:s. Hade det varit så enkelt hade alla företag varit duktiga på att bygga community och gemenskap. Istället handlar det om att företagets värderingar ska mappa emot de personliga värderingarna. Generellt sett har det blivit allt viktigare för medarbetare att känna att de har en tillhörighet och samstämmighet med både bolaget som de är anställda av och uppdragen de jobbar med.
Bra förmåner
Även om det inte är lön eller förmåner som gör att din IT-personal kommer att stanna hos dig är detta hygienfaktorer som du måste ha på plats. Ha koll på att lön och förmåner stämmer med medarbetarens egna förväntningar. Har du inte koll på detta så kommer tyvärr din medarbetare att lämna dig inom kort. Men för att vinna långsiktigt krävs såklart mer än pengar - däremot så är rätt ersättning och förmåner en förutsättning för att allt det andra ska kunna bli verklighet.
Bygg en community och bli en facilitator för goda idéer
Många medarbetare kan ibland känna sig ensamma. Ett bra community inom IT-avdelningen är avgörande - dit medarbetarna kan vända sig till för att få svar på frågor och utvecklas. Då är det verkligen bra och en stor fördel att ha ett stort nätverk dit de kan vända sig och få råd och hjälp. Att upprätta kanaler som Slack eller Discord är ett måste. Som arbetsgivare är det ert uppdrag att facilitera de ytor och möjliggöra kommunikation och idéeutbyte mellan era medarbetare. Ni som företag måste nödvändigtvis inte komma på alla dessa idéer själva. Låt medarbetarna själva komma med förslag! Den här typen av kommunikation gör det enkelt för IT-personalen att nätverka och hitta varandra på ett personligt och mer informellt plan än vad annars till exempel schemalagda utbildningar gör. Och plötsligt , har ni skapat grunden till en framtida community.
Flexibel arbetsplats
Efter Covid-19 fick både arbetsgivare, anställda och konsulter ompröva sin definition av vad en arbetsplats egentligen är. Vi kan redan nu säga att det allra flesta medarbetare inom IT-sektorn väljer bort uppdrag och arbetsgivare som kräver att de sitter på kontoret fem dagar i veckan. Så om du vill attrahera de allra bästa talangerna och dessutom få dem att stanna kvar, växa och utvecklas då bör du vara extremt lyhörd på den här punkten. Tänk istället så här: Om du anpassar dig mer eller mindre helt efter medarbetarens önskemål om arbetsplats - då kan du sätta ordentliga krav på själva leveransen av projekten. Så vad är viktigast - att din personal sitter på plats fem dagar i veckan eller att uppdraget blir en succé?