– Det ger oss möjlighet att fånga upp konsulternas karriärambitioner samt följa upp och planera utbildning som går i linje med deras mål. Det är också viktigt att fånga upp en konsult som känner sig redo för en ny utmaning så tidigt som möjligt, så att vi får god tid på oss att börja leta efter uppdrag som utmanar och utvecklar mer, säger Elin.
Hur skiljer karriärsamtalen sig från vanliga utvecklingssamtal?
– Jag skulle säga att det på många sätt påminner om ett utvecklingssamtal, men att det är på mer frekvent basis än en gång per år. Det är också mer fokus på vad man vill göra framåt, snarare än att följa upp vad man har gjort under det gångna året, berättar Elin.
Under karriärsamtalet sätter konsulten, tillsammans med sin chef, upp mål för att sedan se över vad som behövs göras för att nå de karriärsmålen. När det sedan är dags för en ny utmaning stämmer man av vilket typ av uppdrag och företag konsulten ser som nästa steg.
– Då vi har väldigt många kunder både inom privat och offentlig sektor brukar det inte vara några problem att tillgodose konsultens önskemål. Om vi inte har ett uppdrag som passar kan säljorganisationen aktivt söka upp intressanta företag som har behov av den kompetensen. När vi har möjlighet försöker vi sätta ihop en mer junior konsult med en senior på samma uppdrag för de ska kunna lära och utvecklas av varandra, säger Elin.
Låter detta som något för dig? Läs mer om hur det är att arbeta på Experis.