Experis är en stor arbetsgivare och behöver därför ta ansvar på arbetsmarknaden. För att främja fler kvinnor till IT-branschen ser Experis till öka andelen kvinnor i rekryteringsprocesserna. Utöver det låter Experis sina kvinnliga medarbetare synas och höras genom artiklar och pressmeddelanden för att skapa igenkänning hos andra kvinnor.
– Våra värderingar utgår i grund och botten på att vi försöker se potentialen i människor. Och på den rådande marknaden som skriker efter talanger inom tech blir det viktigare än någonsin att försöka utmana nuläget genom att attrahera fler kvinnor till tech-yrken, säger Hanna Iván.
Experis grundvärderingar; ”people, knowledge och innovation” genomsyrar alla satsningar och allt arbete. De vill även bidra till ett arbetsklimat där medarbetarna kan känna trygghet i att jämställdhet är en av Experis hjärtefrågor. Samtidigt erbjuder Experis många spännande uppdrag och stort utrymme att få bygga sin tekniska kompetens genom erfarenheter och utbildning under arbetstid.
Målet med satsningarna är att uppnå en jämställd fördelning mellan kvinnor och män inom tech. Det kommer i sin tur att generera en bättre arbetskultur när vi når jämställdhet på våra arbetsplatser.
– Kvaliteter som nyfikenhet, innovationsförmåga, initiativtagande, flexibilitet, att vara en team player och att ha ett ”growth mindset” är viktiga egenskaper inom IT-branschen som både män och kvinnor besitter. Vi är säkra på att jämställdhet är en hygienfaktor för en bra arbetskultur, säger Hanna Iván.
Låter Experis som en arbetsgivare för dig? Välkommen att jobba som konsult hos oss.
Så vill Experis främja fler kvinnor i IT-branschen
Allt fler kvinnor är verksamma inom IT, men trots det domineras branschen fortfarande av män. Experis arbetar aktivt för att fler kvinnor ska se möjligheterna med ett yrke inom IT. Hanna Iván, Employer Branding Manager, berättar mer om vad Experis gör för att få fler kvinnor att välja IT-branschen.