Vad jobbar du med idag?
Jag jobbar som Nordisk IT-arkitekt på Experis EDW (Experis Digital workspace). I min roll ansvarar jag för huvudprocesserna och våra stödsystem som vi använder när vi levererar våra tjänster till våra kunder. Jag ansvarar dels för att processerna ser likadana ut i hela Norden för våra leveranser. Den andra delen är själva systemen, där ServiceNow är huvudplattformen vi lutar oss mot i våra leveranser, här är ansvar jag för utvecklingen och förvaltningen av systemet.
Hur hamnade du här?
Jag har en master i företagsekonomi och data-/ och systemvetenskap från Stockholms universitet. Jag har läst allt från ekonomi, programmering, databaser, management och organisationslära. Direkt efter universitetet fick jag ett jobb på ManpowerGroup. Det var inte i linje med vad jag hade utbildat mig inom men det gav mig en frihet att utvecklas och växa. Jag började snabbt skapa makron i Excel för att effektivisera mina enklare arbetsuppgifter. Detta ledde till att jag fick mycket tid över att delta i olika projekt. Jag förstod snabbt vart jag kunde göra nytta och identifierade bolagets behov och utvecklingsmöjligheter, och insåg snart att jag ville arbeta med att ”bestämma över IT” och dess processer och utveckling, det var där jag ville och kunde bidra mest.
Du har jobbat med ServiceNow sedan 2009, vad är ServiceNow?
Det är ett affärssystem, ett av de största av sitt slag just nu och det är på frammarsch! Många företag använder det över hela världen. ServiceNow är som att köpa ett hus. Allt finns, allt är bra, men sen helt plötsligt inser du att du vill måla om, och med tiden skaffar du familj och behöver flera rum, kanske behöver du en pool och ett garage också? En altan? Och du bygger huset, du utvecklar och förbättra och förändrar. ServiceNow lever, det utvecklas och förändras och växer och dörren står öppen för fler att vara med och sätta sin prägel på det. Från att ha varit ett affärssystem för IT har det växt till alla avdelningar och enheter på ett bolag, allt kan implementeras i verktyget, men för att möjliggöra detta behöver utvecklaren skapa sig en god förståelse och kunskap kring företagets processer och arbetssätt. Detta innebär att när du arbetar med ServiceNow måste du förstå företagets behov på ett bredare plan och företagets alla delar och hur de tillsammans utgör helheten för att säkerställa att integreringen fungerar med alla spelare i plattformen.
Vad är det bästa med denna plattform?
1. Topp ett är att man kan göra vad som helst, otroligt tillåtande och flexibelt!
2. Att ServiceNow inte har några begränsningar, det kan appliceras och användas inom alla avdelningar hos ett företag; lön, HR, ekonomi, projekthantering, listan kan göras lång.
3. Det finns ett stort Community att ta del av om man är med i ”ServiceNow familjen”. Allt från event över hela jorden (bland annat Las Vegas) anordnade av ServiceNow och dess kunder, men även hemsidor som erbjuder stöd och kunskapsutväxling till färdiga applikationer.
4. ServiceNows nuvarande fokus, att förenkla kodningen. Få bort scripten. Den enklare kodningen tas sakta över av AIn, och individen kan fokusera på mer komplexa arbetsuppgifter.
Hur ser framtiden och karriären ut för en person som väljer att utbilda sig inom ServiceNow?
Jag tror att det finns alla möjligheter. När man är i början av karriären ska man inte vara rädd att testa saker. Detta är ett brett system, man kan specialisera sig på integration. Eller så kan man specialisera sig på en process som de har. Man behöver inte fokusera på ett spår för det finns så mycket, ITIL, CSM, portaler, HR. Risken som finns när man är ny är att kunden har ett intresse och det blir fokus, men systemet har mycket mer att erbjuda när man väl förstår sig på plattformen. Världen har förändrats, och fortsätter att förändras, vill man sitta och vara kodare måste man fundera på vad som kommer härnäst? Kommer man vara tillräckligt bra för att jobba med kod med AI på frammarsch? Utvecklingen av detta system har varit enormt och möjligheterna oändliga, och hand i hand med att systemet växer, växer också karriärmöjligheterna.
Idag är du Nordisk IT-arkitekt, och är huvudansvarig för plattformen ServiceNow hos Experis. Vad är ditt nästa karriärsteg?
En rimlig utveckling för mig hade varit CTO och sedan CIO. Och dessa roller kräver att man kan lyfta blicken. Man måste kunna se långt fram i tiden och se helheten, men framför allt känna sitt bolag och skaffat sig en bred förståelse för bolaget och hur allt hänger ihop och där har ServiceNow varit en av möjliggörarna som till stor del gett mig den förståelsen.