Talangerna inom IT-sektorn rör sig mellan olika projekt och steget att byta arbetsgivare är inte särskilt stort. Frågan är då vad du som arbetsgivare kan göra för att få dina medarbetare inom IT att stanna kvar och växa hos dig - och inte gå till ett annat företag.
Mycket handlar om upskilling på olika sätt
En viktig pusselbit handlar om att få dina medarbetare att se vilka möjligheter ni erbjuder för att hjälpa dem att bli ännu bättre. Hur anställda lär sig mer på djupet eller ny kunskap kan ske på många sätt - utbildningar eller mentorer är bara några exempel.
Hjälp dina medarbetare att löpande bli bättre problemlösare åt era kunder. Att ha medarbetare som är lösningsorienterade inför sina uppgifter är en enorm tillgång. Att medvetet träna dina medarbetare i att arbeta lösningsorienterad är en viktigt.
Lär dig mer om vad som krävs för att behålla dina stjärnor! Ladda ned vår checklista: “Så hittar du och behåller din IT-kompetens”.
Coacha dina IT-medarbetare i förmågan att skapa bra relationer med era kunder
En stor del av konsultaffären bygger på relationer. Relation och resultat går ofta hand i hand. Ett lyckat IT projekt handlar många gånger lika mycket om kompetens i att utföra uppgifterna som att skapa goda förutsättningar genom goda relationer. Det är svårt att lyckas med projekt när relationen mellan konsult och beställare är dålig. I avancerade leveranser och projekt blir kommunikationen och relationen som skapar förtroende en viktig länk. Det finns stora vinster med medarbetare som utvecklar era kundrelationer - de är grunden i att ni snabbare får delta i anbud kring mer avancerade projekt.
Ge din IT-personal verktygen för att leda sig själva - sätta upp mål och prioritera
Medarbetare med en hög grad av självledarskap är otroligt attraktivt. Men vad få arbetsgivare tänker på är att vara självgående handlar om träning, vilket är komplext. Att prioritera rätt uppgifter och ställa rätt frågor i projekt för att snabbast möjligt nå uppsatta mål kräver en hel del erfarenhet - men framför allt mod att fråga och ifrågasätta valda sanningar. Låt dina seniora och juniora medarbetare dela sina tankar och synsätt kring den attraktiva förmågan, självledarskap, mellan olika uppdrag och komplexa IT projekt.
Erbjud spännande utmaningar
Viktigt att ha i åtanke att definitionen av ett spännande uppdrag eller projekt betyder olika för olika medarbetare. Det viktiga här är att ni som arbetsgivare har förmågan att skapa projekt och utmaningar som intresserar olika medarbetare med olika preferenser och perspektiv.
Dina IT-medarbetare måste själva ha möjligheten att kunna påverka sina arbetsuppgifter
Att själv kunna styra sin inriktning eller sina uppdrag är helt avgörande för många. Inte minst för seniora medarbetare - eller de som vill testa sina gränser och ständigt utmanas. Ge dina medarbetare det utrymme som de kräver - annars är tyvärr den bistra sanningen att de kommer att röra på sig och utvecklas i någon annans regi.
Få din IT-personal att känna sig stolta
Att bygga gemenskap på en arbetsplats kan vara en tuff utmaning. För de som lyckas väntar en stor belöning i form av extremt nöjda medarbetare som både levererar mer och attraherar fler bra kollegor. Ska man lyckas räcker det inte att ställa fram ett pingisbord eller ha frikostiga AW:s. Hade det varit så enkelt hade alla företag varit duktiga på att bygga gemenskap och stolthet. Istället handlar det om att företagets värderingar ska mappa emot de personliga värderingarna. Generellt sett har det blivit allt viktigare för medarbetare att känna att de har en tillhörighet och samstämmighet med både arbetsgivaren och uppdragen de jobbar med.
Rätt lön & förmåner
Det är sällan lön eller andra traditionella monetära förmåner är huvudskälet till att riktigt bra IT-personal stannar, det är marknadsmässiga hygienfaktorer som ska vara på plats redan första dagen. Var säker på att lön och andra förmåner stämmer överens med medarbetarens och marknadens nivå. Erbjuder du inte rätt lönenivå så kommer tyvärr din medarbetare att lämna dig, det är bara en tidsfråga. För att vinna långsiktighet och lojalitet krävs mer än pengar - rätt ersättning är alltså en förutsättning för att övriga aktiviteter ska bli värdefulla och relevanta.
Bygg en community för goda idéer
Många IT medarbetare kan uppleva att de känner sig ensamma i dagliga utmaningar. En bra community inom IT-avdelningen är avgörande – en plats dit medarbetarna kan vända sig för att få svar på frågor och utvecklas. Att upprätta kanaler som Slack eller Discord är ett måste för den här typen av arbetsgivare och avdelningar. Som arbetsgivare är det ert uppdrag att facilitera ytorna som möjliggör kommunikation och idéeutbyte mellan era medarbetare. Som företag måste ni inte besluta och driva alla dessa kanaler själva. Låt medarbetarna komma med förslag på vilka och hur plattformarna kan nyttjas på bästa sätt! Den här typen av kommunikation gör det enkelt för IT-personalen att nätverka och hitta varandra på ett mer informellt sätt än vad exempel schemalagda träffar och utbildningar gör. Och plötsligt, har ni ännu en pusselbit till en bättre gemenskap.
Flexibel arbetsplats
Många medarbetare inom IT-sektorn väljer bort uppdrag och arbetsgivare som kräver att de sitter på kontoret fem dagar i veckan. Så om du vill attrahera de allra bästa talangerna och dessutom få dem att stanna kvar, växa och utvecklas då bör du vara extremt lyhörd på den här punkten. Tänk istället så här: Om ni som arbetsgivare, ledare och organisation anstränger er lite extra för att möta medarbetarens önskemål om den hybrida arbetsplatsen - kan ni då sätta högre krav på leveransen, tidigare deadline eller i bästa fall båda delarna? Så vad är viktigast? Att ni fysiskt ser er personal på kontoret dagligen eller att uppdraget blir en succé för både medarbetare och uppdragsgivare?